Přiznejte se ! (říjen 2013)
15. 10. 2013
Přiznejte se k reklamě, neboť tak žádá zákon.
Zatímco bdělý spotřebitel zjišťuje, jak častá je dnes skrytá reklama, nepozorný na jejím základě pořídí věc, kterou by jinak nekoupil ; nebo … volí hnutí, které by jinak nevolil ?
Andrej Babiš se má údajně před volbami prezentovat v televizi v rámci komerční reklamy na Vodňanské kuře, pročež se spekuluje o možném porušení zákona. Bude záležet na obsahu spotu, zda bude obejit zákaz politické reklamy, nicméně o skrytou reklamu ve smyslu práva se v tomto případě nejedná.
Zákon o regulaci reklamy č 40/1995 Sb. ji totiž definuje jako „reklamu, u níž je obtížné rozlišit, že se jedná o reklamu, zejména proto, že není jako reklama označena“ – určující je tedy přiznání se k reklamnímu záměru – zařazením sdělení do reklamního bloku, označením jako „komerční sdělení“ apod. Co do podstaty obdobně definuje skrytou reklamu i zákon o rozhlasovém a televizním vysílání č. 231/2001 Sb. a zákon o ochraně spotřebitele č. 634/1992 Sb. Všechny předpisy žádají přiznat propagační záměr.
Na druhou stranu nelze jako skrytou reklamu stíhat každé sdělení, kde je zmíněn nějaký produkt. Novináři a odborníci by pak nikdy nemohli vyjádřit svůj názor, který, je-li skutečně nezávislý, spotřebiteli slouží k učinění vlastního rozhodnutí, stejně jako mu má sloužit zákaz skryté reklamy. K rozlišení skryté reklamy od nezávislé informace bude vždy určující motivace uveřejnění a šíření daného sdělení.
Pokuty za porušení zákazu skryté reklamy mohou činit 2 až 5 milionů Kč, podle jednotlivých zákonů a konkrétních okolností případu. Postihnout mohou nejen zadavatele a šiřitele, ale i zpracovatele reklamy.
Jestliže tedy politik šíří reklamu svého podniku před volbami, zákon nutně porušit nemusí. Přesvědčí-li dostatek voličů, příště se třeba dočkáme reklamy na podnik Republika.
JUDr. Karla Chlumská
advokátka AK Svoboda Chlumská Chrůma a partneři
uveřejněno v Marketing Sales Media, vyd. Empresa Media a.s.