envelop
loading
phone

+420 224 253 533

locale

Ovocný trh 11, Praha 1

English
slider1
Adlaw

Jsme členy ADLAW INTERNATIONAL, celosvětové sítě právních specialistů v reklamě a marketingu.

GTDT

Národní expert v reklamním právu u Getting The Deal Through.

Politici v reklamě (jaro 2013)

15. 5. 2013

Být reklamním modelem není pro politiky jen tak. Například prezident nyní může užívat popularity v reklamě na e-cigarety.   Stačí mu k tomu jeho funkce a  kuřáctví;   stačí to ale  i podle  práva ?    

Především, kdokoliv včetně prezidenta musí  se svým působením v reklamě souhlasit, jak  žádá  občanský zákoník  č. 40/1964 Sb.  Politici sice požívají  menší  míru  ochrany osobnosti,  nutnost souhlasu k účinkování v reklamě  však i u nich  zůstává.   Kouří-li tedy politik vždy a všude, musí počítat s případnou negativní reakcí veřejnosti;  chová-li se arogantně,  nechť čeká patřičnou odezvu;   k tomu, aby se objevil v reklamě – s cigaretou nebo bez - ,  ale zákon žádá jeho souhlas.

Veřejní funkcionáři obecně  nesmí upřednostňovat osobní zájem nad zájmem veřejným, mimo jiné tím, že by svolili k užití svého jména či vyobrazení v komerční reklamě za nějakou protihodnotu.   Politik může  s komerční  reklamou souhlasit  jen  zdarma a jen pokud   tím nepostaví  osobní zájem ( například  popularitu) nad zájem veřejný (například  ochranu hospodářské soutěže).  To je totiž  zakázáno zákonem o střetu zájmů č. 159/2006 Sb.    

Tzv.  společenské autority ,  zahrnující nejen politiky aktivní  či na odpočinku, ale i  odborníky, umělce a další známé osobnosti, nesmí v žádném případě doporučovat laikům  humánní  léky   (z.č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy ).

 Společenské autority  v reklamě  může napadnout i konkurence z titulu nekalé soutěže podle obchodního zákoníku  č. 513/1991 Sb.

Také Kodex reklamy, etická norma závazná pro členy Rady pro reklamu, politiky z účinkování v reklamě vylučuje.

Na druhou stranu, prezentuje-li politik svoji knihu , obraz či jiný ryze soukromý počin, nelze mu v tom bránit,  stejně tak  může  vyjma  doby voleb stanovené volebními zákony propagovat svoji stranu či hnutí.

JUDr. Karla Chlumská

Advokátka

AK Svoboda Chlumská Chrůma a partneři

uveřejněno v Marketing Sales Media, vyd. Empresa Media a.s.

Novinky

Whistleblowing červenec 2023

8. 9. 2023

Novela zákoníku práce srpen 2023

8. 9. 2023

Koronavir a smluvní vztahy (březen 2020)

22. 3. 2020
Tento příspěvek se týká českého práva a otázek:

Novela autorského zákona (duben 2017)

1. 9. 2017
Od 20.4.2017 je účinná novela autorského zákona…

Reklama na hazardní hry od 1. 1. 2017 (září 2016)

1. 1. 2017
V souvislosti s přijetím zákona o hazardních…
Tento web používá pouze nezbytné (technické) cookies, které slouží k jeho správné činnosti. Rozumím

Napište nám

zavřít
E-mail: