envelop
loading
phone

+420 224 253 533

locale

Ovocný trh 11, Praha 1

Česky
slider1
Adlaw

Member of ADLAW INTERNATIONAL, a global network of law firms specialising in advertising and marketing law.

GTDT

Advertising Law National Expert by Getting the Deal Through.

Politici v reklamě (jaro 2013)

15. 5. 2013

Být reklamním modelem není pro politiky jen tak. Například prezident nyní může užívat popularity v reklamě na e-cigarety.   Stačí mu k tomu jeho funkce a  kuřáctví;   stačí to ale  i podle  práva ?    

Především, kdokoliv včetně prezidenta musí  se svým působením v reklamě souhlasit, jak  žádá  občanský zákoník  č. 40/1964 Sb.  Politici sice požívají  menší  míru  ochrany osobnosti,  nutnost souhlasu k účinkování v reklamě  však i u nich  zůstává.   Kouří-li tedy politik vždy a všude, musí počítat s případnou negativní reakcí veřejnosti;  chová-li se arogantně,  nechť čeká patřičnou odezvu;   k tomu, aby se objevil v reklamě – s cigaretou nebo bez - ,  ale zákon žádá jeho souhlas.

Veřejní funkcionáři obecně  nesmí upřednostňovat osobní zájem nad zájmem veřejným, mimo jiné tím, že by svolili k užití svého jména či vyobrazení v komerční reklamě za nějakou protihodnotu.   Politik může  s komerční  reklamou souhlasit  jen  zdarma a jen pokud   tím nepostaví  osobní zájem ( například  popularitu) nad zájem veřejný (například  ochranu hospodářské soutěže).  To je totiž  zakázáno zákonem o střetu zájmů č. 159/2006 Sb.    

Tzv.  společenské autority ,  zahrnující nejen politiky aktivní  či na odpočinku, ale i  odborníky, umělce a další známé osobnosti, nesmí v žádném případě doporučovat laikům  humánní  léky   (z.č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy ).

 Společenské autority  v reklamě  může napadnout i konkurence z titulu nekalé soutěže podle obchodního zákoníku  č. 513/1991 Sb.

Také Kodex reklamy, etická norma závazná pro členy Rady pro reklamu, politiky z účinkování v reklamě vylučuje.

Na druhou stranu, prezentuje-li politik svoji knihu , obraz či jiný ryze soukromý počin, nelze mu v tom bránit,  stejně tak  může  vyjma  doby voleb stanovené volebními zákony propagovat svoji stranu či hnutí.

JUDr. Karla Chlumská

Advokátka

AK Svoboda Chlumská Chrůma a partneři

uveřejněno v Marketing Sales Media, vyd. Empresa Media a.s.

News

Whistleblowing

8. 9. 2023

Novela zákoníku práce

8. 9. 2023

Koronavir a smluvní vztahy (březen 2020)

22. 3. 2020

Novela autorského zákona (duben 2017)

1. 9. 2017
Od 20.4.2017 je účinná novela autorského zákona…

Reklama na hazardní hry od 1. 1. 2017 (září 2016)

1. 1. 2017
V souvislosti s přijetím zákona o hazardních…
There are only the necessary (technical) cookies in this website, unavoidable for its proper functioning. Understand

Write us

zavřít
E-mail: