Politici v reklamě (jaro 2013)
15. 5. 2013
Být reklamním modelem není pro politiky jen tak. Například prezident nyní může užívat popularity v reklamě na e-cigarety. Stačí mu k tomu jeho funkce a kuřáctví; stačí to ale i podle práva ?
Především, kdokoliv včetně prezidenta musí se svým působením v reklamě souhlasit, jak žádá občanský zákoník č. 40/1964 Sb. Politici sice požívají menší míru ochrany osobnosti, nutnost souhlasu k účinkování v reklamě však i u nich zůstává. Kouří-li tedy politik vždy a všude, musí počítat s případnou negativní reakcí veřejnosti; chová-li se arogantně, nechť čeká patřičnou odezvu; k tomu, aby se objevil v reklamě – s cigaretou nebo bez - , ale zákon žádá jeho souhlas.
Veřejní funkcionáři obecně nesmí upřednostňovat osobní zájem nad zájmem veřejným, mimo jiné tím, že by svolili k užití svého jména či vyobrazení v komerční reklamě za nějakou protihodnotu. Politik může s komerční reklamou souhlasit jen zdarma a jen pokud tím nepostaví osobní zájem ( například popularitu) nad zájem veřejný (například ochranu hospodářské soutěže). To je totiž zakázáno zákonem o střetu zájmů č. 159/2006 Sb.
Tzv. společenské autority , zahrnující nejen politiky aktivní či na odpočinku, ale i odborníky, umělce a další známé osobnosti, nesmí v žádném případě doporučovat laikům humánní léky (z.č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy ).
Společenské autority v reklamě může napadnout i konkurence z titulu nekalé soutěže podle obchodního zákoníku č. 513/1991 Sb.
Také Kodex reklamy, etická norma závazná pro členy Rady pro reklamu, politiky z účinkování v reklamě vylučuje.
Na druhou stranu, prezentuje-li politik svoji knihu , obraz či jiný ryze soukromý počin, nelze mu v tom bránit, stejně tak může vyjma doby voleb stanovené volebními zákony propagovat svoji stranu či hnutí.
JUDr. Karla Chlumská
Advokátka
AK Svoboda Chlumská Chrůma a partneři
uveřejněno v Marketing Sales Media, vyd. Empresa Media a.s.