Najdeme klíč ? (listopad 2013)
15. 11. 2013
Aneb právo (ne)stíhá technologie, jak dokládají spory o klíčová slova v kontextové reklamě na internetu. Podle pravidel Google si můžete jako klíčové slovo pro vyhledávač zaplatit třeba název zboží či podniku konkurenta, které navíc mohou být ochrannou známkou.
Google se odpovědnosti za porušení práv konkurence zříká a nabádá, abyste dbali práva sami. Postupuje tak v souladu s §§ 3 a 4 zákona č. 480/2004 Sb. o některých službách informační společnosti, podle kterého provider odpovídá za obsah na internetu pouze, pokud - zjednodušeně řečeno - hraje ve vztahu k němu aktivní roli (např. umístění klíčového slova iniciuje nebo vybere adresáta), a není povinen na klíčová slova dohlížet ani aktivně zjišťovat jejich protiprávnost. Tatáž norma ale činí providera odpovědným, pokud mohlvzhledem k předmětu své činnosti a okolnostem a povaze případu vědět, že klíčové slovo je protiprávní, nebo se o protiprávní povaze klíčového slova dozvěděl a nezakročil.
Ve věci se vícekrát vyjádřily soudy ve Francii, Německu, Austrálii i Evropský soudní dvůr, když judikoval (zjednodušeně ) : 1) Google neodpovídá za užití klíčového slova, pokud jeho chování bylo jen čistě technické, automatické a pasivní; 2) musí však neprodleně poté, co se dozví o protiprávním charakteru klíčového slova, toto odstranit nebo znepřístupnit, a 3) rozhoduje, nakolik je aktivní při vypracování sdělení pod klíčovým slovem či při výběru klíčových slov. Česká, zatím sporá, judikatura uzavírá shodně.
Naproti tomu inzerent za výběr klíčového slova odpovídá vždy. Pokud zvolí cizí ochrannou známku, půjde o porušení práv k ní, zvolí-li označení formálně nechráněné, avšak užívané po právu soutěžitelem - například jeho firmu, název produktu, slogan, pravděpodobně se dopustí nekalé soutěže ať už formou parazitování na pověsti, vyvolání nebezpečí záměny, klamavé reklamy apod. nebo „jen“ naplněním generální skutkové podstaty, když jde o (i) jednání v hospodářské soutěži (s konkurentem má soutěžní vztah), (ii) jež může konkurentu způsobit újmu (uživatel zlákaný klíčovým slovem objedná zboží inzerenta namísto konkurenta) a (iii) je v rozporu se soutěžními mravy ( proč si inzerent zvolil jako klíčové slovo právě ochrannou známku konkurenta, když měl nepřeberně jiných možností ? ) Stejně tak inzerent odpovídá volbou klíčového slova za porušování autorských, osobnostních či jiných nehmotných práv.
Internet je i přes svá technická specifika reklamní médium jako každé jiné. Klíčem pro klíčová slova tedy zůstávají již známé zásady propagovat se na vlastních základech(inzerent) a nepomáhat protiprávnímu jednání (provider).
JUDr. Karla Chlumská
advokátka AK Svoboda Chlumská Chrůma a partneři
uveřejněno v Marketing Sales Media, vyd. Empresa Media a.s.