Fotbal věc veřejná ? (červen 2014)
15. 6. 2014
O Mistrovství světa ve fotbale se mluví, píše a jezdí se na něj. Jak je to ale s využitím této události a jejích symbolů v marketingu?
Především, název „FIFA World Cup“ i logo letošního mistrovství , obsahující kromě obrázku míče tvořeného rukama a letopočtem 2014 také text „Fifa World Cup Brasil“ jsou ochrannými známkami asociace FIFA, která mistrovství pořádá. FIFA si názvy a loga sportovních událostí přihlašuje jako ochranné známky již tradičně. Podle zákona o ochranných známkách to znamená, že pouze ona má výlučné právo užívat ochrannou známku ve spojení s výrobky nebo službami, pro něž je chráněna, přičemž těchto produktů je dlouhá řada: od potravin a nápojů až po sportovní, kulturní, vzdělávací a zábavní události včetně (mimo jiné) prodeje vstupenek na ně. Bez souhlasu FIFA nesmí nikdo pro dané produkty v obchodním styku užívat text a/nebo obrázek, který je shodný či zaměnitelný s ochrannou známkou. Za užívání v obchodním styku zákon výslovně označuje i reklamu, a z účelu a smyslu zákona plyne, že obchodním stykem se rozumí i marketing obecně.
Kromě názvu a loga mistrovství existuje spousta dalších výtvorů s mistrovstvím spojených, jako jsou plakáty, emblémy, maskoti apod., které, ač formálně nechráněny, požívají ochrany z titulu autorského práva. Ani tyto prvky tedy nelze bez souhlasu FIFA (či jiného nositele autorských práv) použít.
Nakonec jsou tu ustanovení nekalé soutěže. I když v marketingu neužiji ochrannou známku, ani žádný jiný výtvor chráněný právem duševního vlastnictví, ale budu například nabízet vstupenky, zmiňovat „MS ve fotbale“, zobrazovat fotbalový míč na jihoamerické pláži či se jinak k mistrovství přímo či nepřímo vztahovat, pak se mohu dopouštět parazitování na pověsti této události, klamavé reklamy či dle okolností naplním jinou skutkovou podstatu nekalé soutěže. Jde o to, zda v konkrétním případě jednám a) v rámci hospodářské soutěže (v marketingu většinou ano), b) proti dobrým soutěžním mravům a c) tak, že mohu přivodit újmu soutěžiteli (FIFA, oficiální sponzoři mistrovství) či zákazníkům. Je FIFA či oficiální sponzor můj soutěžitel ? A co jsou dobré soutěžní mravy ve vztahu k mistrovství světa ve fotbale? Zde je prostor pro argumentaci. Vzhledem k tomu, že ochrana atributů sportovních událostí je historicky zavedenou a obecně známou zvyklostí, stejně tak jako skutečnost, že za spojení s takovou událostí se platí, je spíše pravděpodobné, že soutěžní mravy by porušeny byly. Posouzení soutěžního vztahu závisí hlavně na předmětu a území podnikání zúčastněných. Bez právního významu nejsou ani pravidla FIFA uveřejňovaná na jejích webových stránkách, v nichž je zájem na ochraně mistrovství a všech jeho symbolů jasně deklarován, a to i když nejsou obecně závazná.
Omezení platí jen pro (zjednodušeně řečeno) komerční využití mistrovství. S kamarády si o něm popovídat můžete i jinak, než jako o „Tom, o čem se nesmí mluvit“.
JUDr. Karla Chlumská
AK Svoboda Chlumská Chrůma a partneři
Uveřejněno v Marketing Sales Media, vyd. Empresa Media a.s.