Ach ty ceny ! (prosinec 2013)
15. 12. 2013
Nový občanský zákoník (NOZ) přináší změny i v reklamě, která, je-li klamavá, může mít dopady i na konkrétní závazky vůči spotřebiteli. V některých případech totiž může být závaznou nabídkou k uzavření smlouvy. Bude-li v reklamě uvedena cena zboží či služby, bude se považovat za tzv. nabídku, tedy závazný návrh k uzavření kupní či jiné smlouvy ze strany podnikatele - zadavatele reklamy.
Ten nebude vázán poskytnout produkt za uvedenou cenu pouze v případě vyčerpání zásob nebo ztratí-li obecně schopnost plnit. V případě sporu je to podnikatel- zadavatel reklamy. kdo prokazuje, že se o závaznou nabídku nejednalo.
O závaznou nabídku se nebude jednat v případě, že reklama není jakožto nabídka k uzavření smlouvy dostatečně určitá, např. oznamuje –li „U nás za 49,-Kč“ , přičemž v prodejně podnikatel nabízí množství různých výrobků a není tedy jasné, kterého zboží se cena týká. Bude-li však spolu se slovy „U nás za 49,-Kč“ vyobrazena konkrétní identifikovatelná sklenice, pak se o závaznou nabídku jedná.
Závazné je podle NOZ i uvedení záruční doby nebo doby použitelnosti věci v reklamě, a to, že propagovaná věc má vlastnosti, které může kupující s ohledem na povahu věci a její reklamu očekávat, pokud si ovšem s prodávajícím ohledně vlastností věci nesjednají něco jiného.
Řešení ? V reklamě neuvádět cenu, záruční doby a doby použitelnosti konkrétního zboží či služby, nebo dát adresátovi současně jasným a zřetelným způsobem najevo, že se nejedná o nabídku k uzavření smlouvy. Vlastnosti věci z reklamy vyplývající je třeba dodržet, a není-li to možné, odchylky sjednat ve smlouvě s kupujícím.
Nad tím vším se klenou základní zásady NOZ, od nichž se žádným ujednáním odchýlit nelze, a mezi něž patří například požadavek jednat v souladu s dobrými mravy a poctivě. O tom třeba někdy příště.
JUDr. Karla Chlumská
advokátka AK Svoboda Chlumská Chrůma a partneři
uveřejněno v Marketing Sales Media, vyd. Empresa Media a.s.