envelop
loading
phone

+420 224 253 533

locale

Ovocný trh 11, Praha 1

Česky
slider1
Adlaw

Member of ADLAW INTERNATIONAL, a global network of law firms specialising in advertising and marketing law.

GTDT

Advertising Law National Expert by Getting the Deal Through.

Ach ty ceny ! (prosinec 2013)

15. 12. 2013

Nový občanský zákoník (NOZ) přináší změny i v reklamě, která, je-li klamavá, může mít dopady i na konkrétní závazky vůči spotřebiteli.   V některých případech totiž  může být závaznou nabídkou k uzavření smlouvy. Bude-li v reklamě  uvedena cena  zboží či služby,  bude se považovat za tzv. nabídku, tedy závazný návrh k uzavření kupní či jiné smlouvy ze strany podnikatele - zadavatele reklamy.

Ten  nebude vázán poskytnout  produkt za uvedenou cenu pouze v případě vyčerpání zásob nebo ztratí-li obecně schopnost  plnit. V případě sporu je to podnikatel- zadavatel reklamy. kdo  prokazuje, že se  o závaznou nabídku  nejednalo.

O závaznou nabídku se nebude jednat v případě, že reklama není  jakožto nabídka k uzavření smlouvy  dostatečně určitá, např.  oznamuje –li  „U nás za 49,-Kč“ , přičemž  v prodejně  podnikatel nabízí množství  různých výrobků a není tedy jasné, kterého zboží se cena týká.  Bude-li však spolu se slovy „U nás za 49,-Kč“ vyobrazena  konkrétní  identifikovatelná sklenice, pak se o závaznou nabídku jedná.

Závazné je podle NOZ i uvedení záruční doby nebo doby použitelnosti věci v reklamě, a to, že propagovaná věc má vlastnosti,  které může kupující s ohledem na povahu věci a její reklamu očekávat,  pokud si ovšem s prodávajícím ohledně vlastností věci nesjednají něco jiného.

Řešení ? V reklamě neuvádět cenu, záruční doby a  doby použitelnosti  konkrétního zboží či služby,  nebo dát adresátovi současně  jasným a zřetelným způsobem  najevo, že se nejedná o nabídku k uzavření smlouvy. Vlastnosti věci z reklamy vyplývající je třeba dodržet, a není-li to možné, odchylky  sjednat ve smlouvě s kupujícím.

Nad tím vším se klenou základní zásady NOZ, od nichž se žádným ujednáním  odchýlit nelze,  a mezi něž patří například požadavek  jednat  v souladu s dobrými  mravy a poctivě.  O tom třeba někdy příště.

JUDr. Karla Chlumská

advokátka  AK Svoboda Chlumská Chrůma a partneři

uveřejněno v Marketing Sales Media, vyd. Empresa Media a.s.

News

Whistleblowing

8. 9. 2023

Novela zákoníku práce

8. 9. 2023

Koronavir a smluvní vztahy (březen 2020)

22. 3. 2020

Novela autorského zákona (duben 2017)

1. 9. 2017
Od 20.4.2017 je účinná novela autorského zákona…

Reklama na hazardní hry od 1. 1. 2017 (září 2016)

1. 1. 2017
V souvislosti s přijetím zákona o hazardních…
There are only the necessary (technical) cookies in this website, unavoidable for its proper functioning. Understand

Write us

zavřít
E-mail: