envelop
loading
phone

+420 224 253 533

locale

Ovocný trh 11, Praha 1

Česky
slider1
Adlaw

Member of ADLAW INTERNATIONAL, a global network of law firms specialising in advertising and marketing law.

GTDT

Advertising Law National Expert by Getting the Deal Through.

Přiznejte se ! (říjen 2013)

15. 10. 2013

Přiznejte se k reklamě, neboť  tak žádá  zákon.

 Zatímco bdělý spotřebitel zjišťuje, jak častá je dnes skrytá reklama,  nepozorný  na jejím základě pořídí věc,  kterou by jinak nekoupil ; nebo … volí hnutí, které by jinak nevolil ?

Andrej Babiš se má údajně před volbami  prezentovat  v televizi v rámci komerční reklamy na Vodňanské kuře,  pročež se spekuluje o možném  porušení zákona.  Bude záležet na obsahu spotu,  zda bude obejit zákaz politické reklamy,  nicméně o skrytou reklamu ve smyslu práva se v tomto případě nejedná.

 Zákon o regulaci reklamy č 40/1995 Sb.  ji  totiž  definuje jako „reklamu, u níž je obtížné rozlišit, že se jedná o reklamu, zejména proto, že není jako reklama označena“ – určující je tedy přiznání se k reklamnímu záměru – zařazením  sdělení do reklamního bloku,   označením jako  „komerční sdělení“  apod.  Co do podstaty obdobně definuje skrytou reklamu i zákon o rozhlasovém a televizním vysílání č. 231/2001 Sb.  a zákon o ochraně spotřebitele č. 634/1992 Sb.  Všechny  předpisy  žádají přiznat propagační záměr.

Na druhou stranu nelze jako skrytou reklamu stíhat každé sdělení, kde je zmíněn nějaký produkt. Novináři a odborníci by pak nikdy nemohli vyjádřit svůj názor, který, je-li  skutečně nezávislý, spotřebiteli slouží k učinění vlastního  rozhodnutí, stejně jako mu má sloužit zákaz skryté reklamy.  K rozlišení skryté reklamy od nezávislé informace bude vždy určující  motivace uveřejnění  a  šíření daného sdělení.

Pokuty za porušení zákazu skryté reklamy mohou činit 2 až 5 milionů Kč, podle jednotlivých zákonů  a konkrétních okolností případu. Postihnout mohou nejen zadavatele a šiřitele, ale i  zpracovatele reklamy.

 Jestliže tedy politik šíří reklamu svého podniku před volbami,  zákon nutně porušit nemusí.  Přesvědčí-li   dostatek voličů, příště se třeba  dočkáme reklamy na podnik Republika.

 

JUDr. Karla Chlumská

advokátka  AK Svoboda Chlumská Chrůma a partneři

uveřejněno v Marketing Sales Media, vyd. Empresa Media a.s.

News

Whistleblowing

8. 9. 2023

Novela zákoníku práce

8. 9. 2023

Koronavir a smluvní vztahy (březen 2020)

22. 3. 2020

Novela autorského zákona (duben 2017)

1. 9. 2017
Od 20.4.2017 je účinná novela autorského zákona…

Reklama na hazardní hry od 1. 1. 2017 (září 2016)

1. 1. 2017
V souvislosti s přijetím zákona o hazardních…
There are only the necessary (technical) cookies in this website, unavoidable for its proper functioning. Understand

Write us

zavřít
E-mail: