Nechte babičku vařit v (jejím !) rendlíčku neboli Bič na šmejdy (srpen 2013)
15. 8. 2013
Film Šmejdi dokumentaristky Silvie Dymákové zahýbal nejen veřejným, ale zdá se i úředním míněním.
Ministerstvo průmyslu a obchodu navrhuje novelu zákona č. 634/1992 Sb. , o ochraně spotřebitele. Cílí přitom na prodejní akce zaměřené především na seniory, které jsou podle kontrol České obchodní inspekce ve více než tří čtvrtinách případů v rozporu se zákonem, slabším spotřebitelům bývá vyhrožováno a došlo prý i na fyzické napadení seniora.
Zákon ochraně spotřebitele již nyní nekalé obchodní praktiky zakazuje, proč tedy novela ? MPO ji zdůvodňuje potřebou prodejní akce účinněji kontrolovat. Nástrojem má být nová povinnost oznámit konání akce České obchodní inspekci 10 pracovních dnů předem a povinný obsah oznámení a pozvánky na akci samotné. Oznámení ČOI má obsahovat mimo jiné místo a časový harmonogram akce, identifikaci nabízených produktů a kopii pozvánky, která musí kromě místa, časového harmonogramu a popisu produktů uvádět také jméno, sídlo a IČ pořadatele i prodejce (pokud se nejedná o tutéž osobu), to vše jasně a srozumitelně. České obchodní inspekci je akci povinen oznámit prodávající, zatímco za obsah pozvánky odpovídá pořadatel (což může, ale nemusí být prodávající).
Kdo se chystá uspořádat výhradně degustaci , konzumaci a prodej degustovaných výrobků, nemusí se novely obávat , neboť na tyto akce, stejně jako na veřejné dražby, se změna nemá vztahovat. Jakmile by se však spolu s prodejem degustovaných výrobků nabízel jakýkoliv jiný produkt, akce bude novému režimu podléhat.
Pokuta za neoznámení akce nebo oznámení bez všech požadovaných údajů nebo s nepravdivými údaji může dosáhnout až 5 milionů Kč.
JUDr. Karla Chlumská
advokátka AK Svoboda Chlumská Chrůma a partneři
uveřejněno v Marketing Sales Media, vyd. Empresa Media a.s.