Kovboj i velbloud inkognito (září 2013)
15. 9. 2013
Reklama na tabákové výrobky je v hledáčku legislativců již dlouho. Dřevní doby přímočaré reklamy dávno minuly. Po řadě úprav na evropské úrovni (z těch významných jmenujme Směrnici 2001/37/ES-tzv. Tabáková směrnice, a Směrnici 2003/33/ES), postupně promítnutých do zákona č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a dalších českých předpisů, je reklama na tabákové výrobky i jejich loga v podstatě zakázána.
Je vymezena velmi široce a dopadá i na jakékoliv formy obchodního sdělení, jehož účelem nebo přímým či nepřímým účinkem je reklama na tabákové výrobky a na reklamu, která se nezmiňuje přímo o tabákovém výrobku, ale využívá ochranné známky, emblému nebo jiného charakteristického rysu tabákového výrobku.
Povolené výjimky tvoří jen reklama v tisku určeném profesionálům v obchodu s tabákovými výrobky, reklama ve specializovaných prodejnách tabákových výrobků včetně jejich výkladních skříní a označení, propagace tabákových výrobků sponzorováním vnitrostátních motoristických soutěží, které nemají přeshraniční dopad v Evropském hospodářském prostoru a reklama v publikacích, které jsou tištěné a vydávané v zemích mimo EU a nejsou ani primárně pro čtenáře z EU určeny. Také je možné užít ochrannou známku tabákového výrobku, pokud byla registrována či užívána do zákonem stanoveného data, a to na reklamu jiných než tabákových výrobků – například oblečení. Pro všechny tyto výjimky ale zákon stanoví přísná pravidla, za kterých mohou být realizovány.
V současné době se v EU projednává další revize tzv. tabákové směrnice za účelem větší ochrany veřejného zdraví, zvláště dětí a mladistvých. Možná se i české krabičky na cigarety dočkají povinných strašidelných výjevů a ještě výraznějších varování .
JUDr. Karla Chlumská
advokátka
AK Svoboda Chlumská Chrůma a partneři
uveřejněno v Marketing Sales Media, vyd. Empresa Media a.s.